Vitamíny

Tyto organické látky musíme v mnoha náročných obdobích pravidelně dodávat našemu organismu. V dnešních dobách máme celou řadu možností, a to at už v podobě různých chemicky upravovaných doplnků, nebo produktů v rostlinné podobě. 

Nyní si rozepíšeme něco málo k jednotlivým vitamínům...

 

Vitamín A

Antioxidant, který chrání před nebezpečnými volnými radikály, které mohou poškodit obal i jádra našich tělních buněk. Pomáhá chránit oči před negativními vlivy slunečního záření i záření monitorů. Přispívá k ochraně pokožky před UV zářením, zabranuje vysycháním kůže, vzniku vrásek a celkově zlepšuje stav pokožky.

 

Vitamín B

Příznivě ovlivňují vývoj a růst. Nezbytný pro činnost nervové soustavy i srdce, pro zdraví kůže, nehtů a vlasů. Důležitý pro trávení a imunitu.Rozdělujeme několi vitamínů B...

  • B1 (thiamin) – ovlivňuje aktivitu mozku. Je potřebný i při trávení sacharidů, podporuje růst, chuť k jídlu a výrobu energie.
  • B2 (riboflavin) – je důležitý při růstu a dělení buněk, přispívá ke zdraví kůže, nehtů a vlasy, spolupůsobí při tvorbě červených krvinek a protilátek imunitní obrany. Je nezbytný pro činnost srdce a metabolismus cukrů, tuků a bílkovin. Nedostatkem B2 často trpí vegetariáni a vegani.
  • B3 (niacin) –  je nezbytný pro metabolické zpracování sacharidů, tuků a aminokyselin a pro uvolňování energie z potravy. Přispívá ke snižování hladiny triglyceridů, cholesterolu a vysokého krevního tlaku.
  • B5 (kyselina pantotenová) –  Zvyšuje psychickou odolnost, prospívá paměti a soustředění. Zároveň je zapojený do mnoha metabolických funkcí (trávení), podporuje imunitní systém.
  • B6 (pyridoxin) – urychlující četné chemické procesy v buňkách. Účastní se tvorby červených krvinek i bílkovin. Přispívá k dobré funkci imunitního systému a chrání před nemocemi srdce a cév. 
  • B12 (kobalamin) – podílí se na produkci červených krvinek a hemoglobinu. Je důležitý i pro nervovou soustavu, ovlivňuje jak přenos nervových vzruchů, tak ochranu nervových buněk. Proto příznivě ovlivňuje i mentální funkce a odolnost vůči stresu.
  • B15 (kyselina pangaminová) – pomáhá odstraňovat únavu a urychluje regeneraci po fyzické zátěži a sportovním výkonu, přispívá ke snížení hladiny cholesterolu v krvi a k podpoře imunitních funkcí organismu.

 

Vitamín C

Nepostradatelný pro obranyschopnost organismu. Patří k důležitým antioxidantům. Důležitý v boji proti virovým, bakteriálním i plísňovým onemocněním, pomáhá při nachlazení, horečkách a zánětech, celkově posiluje organismus, urychluje rekonvalescenci, působí proti únavě. Pozitivně ovlivňuje kondici.

 

Vitamín D

Je nutný pro růst a vývoj kostí Velmi podstatně ovlivňuje jejich kvalitu a přispívá k prevenci. V organismu je potřebný k využití vitamínu A.

 

Vitamín E

Důležitý antioxidant, který je důležitý v prevenci kardiovaskulárních chorob. Brání vzniku krevních sraženin a oddaluje projevy stárnutí. Urychluje rekonvalescenci, hojení.