5.den - Průzkum lesa Dimmuborgir a návštěva obřího vodopádu Dettifoss

Probouzíme se dopoledne a jedeme  do lesa Dimmuborgir. Nachází se tam park s lávovými útvary, které vznikaly díky vysoké vrstvě tekoucí lávy, která vytékala a pomalu tuhla. Při tomto cyklu láva zavalila vodu, která se vysokou teplotou začala odpařovat. Po pár chvílích už neměla kam, protože nad ní byla vrstva lávy. Tvořili se tak vzduchové kapsy a výsledek je tato krajinka. Všechny útvary připomínají různá stvoření, proto bylo odedávna toto místo spojované s peklem a hlavně se sídlem Trollů. Procházíme tímto velice zajímavým  a pěkným přírodním útvarem, a míříme odtud ke kráteru nečinné sopky, jejíž jméno mi je neznámé. Na kráteru samotným je ohromná vichřice, takže se dlouho nezdržujeme a scházíme z vrcholku dolů. Pro zajímavost uvedu, že tento kráter má v průměru asi 5-10km. Výstup mi zabral asi 30min a je odtud krásný výhled na Dimmuborgir, dále na Smillovu horu a celé jezero Mývath. Dále jsem na SZ viděl Kraflu a taky Černou lagunu.

Poté co se vrátíme k autu, odjíždíme z oblasti pryč směrem na SV k vodopádu Dettifoss. Cestou stavíme na geotermálním doutnajícím poli, pro mne neznámého jména.

Vodopád Dettifoss vypadá jinak než dosavadní vodopády. Krajina zde je velice nehostinná. Jen kameny a v našem případě zataženo s občasným mrholením. Oblíkáme se a jdeme z parkoviště s kamennou krajinou k vodopádu. Vodopád sám o sobě je největší na Islandu. Ne výškou ale mohutností, tedy průtokem vody „m3/sec“. Je opravdu ohromný a sám ztrácím sílu mluvit, když to vidím. Člověk zde je jako mravenec ve srovnání s tou dominancí vody. Je zde poměrně vlhko a během chvíle jsem mokrý, jako kdyby pršelo. Od tohoto vodopádu zamíříme proti proudu k dalšímu, který tolik nehučí, ale rozprostírá se do šíře na větší ploše. To z něj děla na oko krásnější vodopád…více fotogenický. Děláme i zde pár fotek a pro špatné počasí se vracíme k autu.

Nabíráme vodu z jezera a vyrážíme do vnitrozemí směrem JV. Protože prší, nikde nestavíme a jedeme  kam, až to jde.  Počasí se po zbytek dne nelepší, takže večer zastavujeme na prvním vhodném místě u silnice a stavíme stany ke spánku. Když jsou postaveny a jdeme spát.