4.den - Od severních břehů ledového oceánu ke břehům jezera Mývath

Ráno vyrážíme z tábora na vyhlídku nad přístavem, kde snídáme a pozorujeme dalekohledem vyplouvající vyhlídkové lodě. Kolem nich sem tu a tam vynoří nebo povyskočí velryba, a tak máme díky Jaruščinýmu dalekohledu na co koukat. Po jídle se ještě vracíme zpět na můj včerejší útes, kde se snažím ostatním ukazovat papuchalky. Přes den nejsou v hnízdech na břehu, ale na vodě, takže na ně není moc vidět, takže jsem se musel omluvit, ale tuto informaci jsem nevěděl :).

Od břehu vyrážíme dál do vnitrozemí k Jezeru Myvath. Naším cílem je dominantní „Smillova hora“ hned vedle břehu jezera. Nikdo neví, jak se hora jmenuje, a protože si ji našel v průvodci Smill, zůstává hora navždy Smillova :).

Vystupujeme z auta s výrazem zděšení, si musíme namotávat kolem obličeje vše, co máme, protože zde kromě nás, přežívá v tuto chvíli asi pět miliard mušek :). Samotný výstup na horu zabere asi hodinu času a není nijak technicky náročný. Je zde výhled po okolní vulkanické krajině, která je toho času spolu s jižním Porsmörkem nejvíce činná. Scházíme zpět dolů a jedeme do nedalekého městečka SKÚTUSTAÐAHREPPUR na břehu jezera. Po nakoupení tretek na benzince a dotankování auta, se snažíme najít aktivní sopku Krafla, což se nám nedaří. Nakonec přijíždíme k termálnímu koupališti Černá laguna (www.jardbodin.is/), kde necháváme holky, zatím co já se Smillem vyrážíme dál hledat sopku.

Daří se nám. Cestou ještě nabíráme nějaké dva stopující hipstry, kteří jsou, jak se dozvídáme taky CZ. Společně pak přijíždíme na parkoviště pod Kraflou. Zde se loučíme a začínáme se Smillem samotný výstup. Během výstupu míjíme zatopený kráter sopky, dále technické části velikého komplexu místní elektrárny, čerpající zdroje energie z vulkanické činnosti. Stoupáme nahoru a obdivujeme strukturu zeminy, po které stoupáme. Na vrcholku koukáme po starém vulkanickém kráteru, který má průměr kolem 10km. Je nečinný. Ale náš vrcholek je aktivní. Nikdy jsem na sopce nebyl, proto to prožívám moc příjemně a s respektem. Poslední vulkanická činnost v podobě erupce zde byla před pár lety (cs.wikipedia.org/wiki/Krafla).

Až se nabažíme, zamíříme zpět za našimi holkami. Cestou potkáváme u silnice plac na parkování a uprostřed něj v sudu zapíchnutou sprchu, ze které teče teplá voda. Neváháme a i přes projíždějící auta zahajujeme mycí proceduru vč.Smillového holení hlavy :D.

Holky jsou vykoupány a tak po opuštění Laguny vyrážíme za městečko, hledat místo pro dnešní kemp.